Thursday, February 26, 2009

Respon kepada boycott Friendster

Assalamualaikum dan selamat pagi kepada semua.

Berkenaan dengan tajuk post kali ini, sebelum ini aku telah membuat post di buletin di Friendster berkenaan dengan boycott Friendster. Dan ternyata ada pihak tidak senang dengan buletin tersebut. Dan aku juga mendapat respon juga sama ada dalam bentuk buletin dan juga mesej.

Aku pun tak faham dengan pandangan segelintir masyarakat, yang berkata boycott ni tak perlu. Memang, sebab apa mereka mempunyai fikrah sedemikian rupa? Malah Dr. Yusuf al-Qaradhawi telah mengatakan :

“Satu riyal (ringgit) yang digunakan untuk membeli barangan Amerika bersamaan dengan sebutir peluru yang akan digunakan oleh tentera-tentera Zionis untuk membunuh anak-anak kecil di Palestin.”

Walaupun kita bukan membeli jika menggunakan friendster, tetapi setiap kali kita menggunakan khidmat di Friendster, kita telah menyumbang kepada financial zionis ini.

Berikut merupakan respon dari seorang insan yang tak dikenali.

Date: 02/24/2009 7:06 pm
Subject: Re: Boycott Friendster
Message: ape lagik delete ler friendster ko tuh.. nak tunggu aper lagik..

Kepada insan ini, aku bukan tak nak delete sekarang, tapi aku juga perlukan masa untuk inform kat kawan-kawan. Aku tak nak lost contact. At least aku beritahu lah yang aku ada MyFwen.Com, and Facebook ke. Diharapkan anda faham lah ye.

Ada juga buletin yang di hantar sebagai respon kepada buletin aku. Berikut merupakan buletin tersebut :

Date: Wednesday, 25 February, 2009 11:02 AM
Subject: Boycott tu Boycott ni.. tp hagat2 taik ayam
Message: apa la korang ni... kita cuba je la boycott seadanya... ni sampai semua benda korang nak boycott korang larat ke ??? apa yg korang makan ke ... benda2 yg korang guna tu ... kebanyakan israel amerika punya produk... aku cabar korang semua .. benda2 yg korang dah beli... contohnya makanan , alat2 make up , atau segalanya yg korang dah beli (barang israel)korang buang dalam tong sampah.... Sesetengah orang akan kata " ala barang dah beli sayang nak buang " .. so kalau korang dah buka topic BOYCOTT... Biar korang yakin diri korang BOYCOTT 100% bukan taik ayam ... cakap je...

Aku tak tahu apa sebenarnya yang di fikirkan oleh si penghantar buletin ni. Mm, tapi tak apa lah, setiap orang ada fikrah masing-masing. Aku cuma melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Kalau ada lagi pihak nak salahkan aku, silakan. Aku tetap dengan pendirian aku. Perubahan ke arah kebaikan sememangnya amat sukar. Walhal 'Solat' juga adalah sesuatu perkara yang berat. Cuba lah anda fikirkan.

No comments: